Üldosa

1. Kooli väärtused ja eripära

Tallinna Kesklinna Põhikool on  reaalsuunalist põhiharidust pakkuv õpikeskkond, kus toetatakse õpilase kujunemist terveks ja terviklikuks isiksuseks heatahtlikus ja nõudlikus õpikeskkonnas. 

Kooli kollektiivne eesmärk ja ülesanne on luua õpilasele eakohane, turvaline, positiivselt mõjuv ja arendav õppekeskkond, kus õppides jõuab õpilane selgusele oma huvides, kalduvustes ja võimetes ning omandab loodusteadusliku maailmapildi. Meie koolis on olulisel kohal ainealaste ja ainevaldkondlike teadmiste heal tasemel omandamine. Kool toetab õpilaste õpihimu ja õpioskuste, eneserefleksiooni ja kriitilise mõtlemisvõime, teadmiste ja tahteliste omaduste arengut, loovat eneseväljendust ning sotsiaalse ja kultuurilise identiteedi kujunemist.  

Koolis edendatakse loovust ja kasutatakse õpitulemuste omandamisele kaasaaitavaid nüüdisaegseid õppemeetodeid. Kooli pidaja pakutavad kooliväliste tegevuste teenused toetavad koolis toimuvat õpet. Õppe kavandamisel ja korraldamisel keskendutakse eelkõige üldpädevuste kujunemisele.

Tallinna Kesklinna Põhikooli väärtused:

  • Julgeme ja õpime

Oleme uudishimulikud ja anname endale võimaluse katsetades ja proovides.
Avastame uut praktiliste kogemuste kaudu ja julgeme õppida vigadest.
Saavutame oma eesmärgid töökuse ja sihikindlusega.

  • Hoolime ja hoiame

Oleme heatahtlikud, ehedad ja teistega arvestavad, luues omavahelist sidet ja usaldust.
Teeme koostööd väärtustades enda ja teiste aega ning panust.
Pühendume oma kogukonnale, hoides ja tunnustades oma inimesi.

Kõik kooli töötajad lähtuvad oma tegevuses põhikooli riikliku õppekava § 2 lõikes 3 sätestatud üldinimlikest ja ühiskondlikest alusväärtustest, milleks on ausus, hoolivus, aukartus elu vastu, õiglus, inimväärikus, lugupidamine enda ja teiste vastu, vabadus, demokraatia, austus emakeele ja kultuuri vastu, patriotism, kultuuriline mitmekesisus, sallivus, keskkonna jätkusuutlikkus, õiguspõhisus, solidaarsus, vastutustundlikkus ja sooline võrdõiguslikkus.

Kool toetab üldiste ja kogukondlike väärtushoiakute kujunemist. Õpilane mõistab oma tegude aluseks olevaid väärtushinnanguid ja tunneb vastutust tegude tagajärgede eest. Tallinna Kesklinna Põhikooli lõpetanud noorukil on arusaam oma tulevastest rollidest perekonnas, tööelus, ühiskonnas ja riigis. Tallinna Kesklinna Põhikool seisab eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimise ja arengu eest.

2. Kooli õppe- ja kasvatuseesmärgid ning õppeaja kestus

2.1. Õppe- ja kasvatuseesmärgid

Tallinna Kesklinna Põhikooli lõpetanud nooruk on ette valmistatud õpingute jätkamiseks mistahes valitud haridusasutuses. Kooli lõpetanud nooruk on valmis elukestvaks õppeks.

Kooli lõpetanud õpilane on omandanud riiklikus õppekavas kirjeldatud pädevused

Õppe- ja kasvatuse aineüleseks eesmärgiks on õpilastes põhikooli riiklikus õppekavas esitatud üldpädevuste, kooliastmeti kirjeldatud pädevuste ning ainevaldkonnakavades esitatud valdkonnapädevuste kujunemine. Pädevuste kujundamisel on arvestatud sätetega, mis on esitatud Euroopa Parlamendi ja nõukogu 18. detsembri 2006. a soovitustes „Võtmepädevuste kohta elukestvas õppes“.

Kooli lõpetanud õpilane on saavutanud riiklikes õppekavades esitatud õpitulemused

Põhikooli lõpetanu õpitulemused on kooskõlas kvalifikatsiooniraamistiku 2. tasemel kirjeldatud üldnõuetega: õpilasel, kes lõpetab põhikooli, on teadmised ainevaldkonna-alaste faktide kohta, põhilised kognitiivsed ja praktilised oskused vastava teabe kasutamiseks, et täita ülesandeid ja lahendada tavalisi probleeme, kasutades lihtsaid reegleid ja töövahendeid ning suutlikkus töötada ja õppida juhendamisel, kuid mõningase iseseisvusega.

2.2. Õppeaja kestus

Põhikoolis on nominaalseks õppeaja kestuseks 9 aastat.

3. Õpingute alustamise tingimused

Põhikoolis saab õpinguid alustada iga õpilane, kellega kooli pidaja on sõlminud lepingu.

4. Valdkonnasisesed ja –ülesed lõiminguvõimalused, üldpädevuste kujundamise ja õppekava läbivate teemade käsitlemise põhimõtted

4.1. Valdkonnasisesed ja-ülesed lõiminguvõimalused

Õppetegevus ja selle tulemused kujundatakse tervikuks lõimingu kaudu. Lõiming toetab õpilaste üld- ja valdkonnapädevuste kujunemist. Lõimingu saavutamist kavandatakse õppe- ja kasvatustegevuse planeerimise käigus õpetaja töö planeerimise ja kooli üldtööplaani tasandil.

Valdkonnasisene ja -ülene õppe lõimimine saavutatakse:

  • erinevate ainevaldkondade õppeainete ühisosa järgimisel;
  • õppeainete, koolisiseste projektide abil;
  • läbivate teemade ühiste temaatiliste rõhuasetuste abil;
  • õppeülesannete ning -viiside abil.

Lõimingu saavutamiseks korraldatakse koolis õpet ja kujundatakse õppekeskkonda ning õpetajate koostööd viisil, mis võimaldab aineülest käsitlust:

  • täpsustades pädevusi;
  • seades õppe-eesmärke;
  • määrates erinevate õppeainete ühiseid probleeme ja mõistestikku.

Õppe lõimingut taotlevad tunnivälised ja ülekoolilised projektid kavandatakse pedagoogide poolt koostöös iga õppeaasta alguses. Need kajastuvad kooli üldtööplaanis ning üldtööplaanist tulenevalt arvestab õpetaja nendega oma tööd planeerides. Lõiming on õpetajate teadlik katse seostada erinevaid teadmisi ja oskusi ning õpimeetodeid omavahel nii, et saavutada õppekava ja õpetuse terviklikkus. Õpetuse terviklikkuse saavutamise kaudu püüeldakse selles suunas, et toetada parimal moel õpilase sisemise lõimingu tekkimist ning üldpädevuste kujunemist.

Lõimingul on oluline roll õppimise fragmenteerituse vähendamises, eesmärgiga muuta õppimine õpilase jaoks tähenduslikuks.

Lõimingu rakendamise viisid on kirjeldatud kooli õppekava ainevaldkondade kavades sinna kuuluvate õppeainete kohta tervikuna.

4.2. Üldpädevuste kujundamise põhimõtted

Kooli olulisemaks õppe- ja kasvatuseesmärgiks on õpilastes põhikooli riiklikus õppekavas ja põhikooli lihtsustatud riiklikus õppekavas esitatud üldpädevuste kujunemine.

Õpilastes kujundatavad üldpädevused:
1) kultuuri- ja väärtuspädevus
suutlikkus hinnata inimsuhteid ja tegevusi üldkehtivate moraalinormide seisukohast; tajuda ja väärtustada oma seotust teiste inimestega, ühiskonnaga, loodusega, oma ja teiste maade ja rahvaste kultuuripärandiga ning nüüdiskultuuri sündmustega; väärtustada loomingut ja kujundada ilumeelt; hinnata üldinimlikke ja ühiskondlikke väärtusi, väärtustada inimlikku, kultuurilist ja looduslikku mitmekesisust; teadvustada oma väärtushinnanguid;

2) sotsiaalne ja kodanikupädevus
suutlikkus ennast teostada; toimida aktiivse, teadliku, abivalmi ja vastutustundliku kodanikuna ning toetada ühiskonna demokraatlikku arengut ja Eesti riiklikku iseseisvust; teada ja järgida ühiskondlikke väärtusi ja norme; austada erinevate keskkondade reegleid ja ühiskondlikku mitmekesisust, religioonide ja rahvuste omapära; teha koostööd teiste inimestega erinevates situatsioonides; aktsepteerida inimeste ja nende väärtushinnangute erinevusi ning arvestada neid suhtlemisel;

3) enesemääratluspädevus
suutlikkus mõista ja hinnata iseennast, oma nõrku ja tugevaid külgi; analüüsida oma käitumist erinevates olukordades; käituda ohutult ja järgida tervislikke eluviise; lahendada suhtlemisprobleeme;

4) õpipädevus
suutlikkus organiseerida õppekeskkonda individuaalselt ja rühmas ning hankida õppimiseks, hobideks, tervisekäitumiseks ja karjäärivalikuteks vajaminevat teavet; planeerida õppimist ja seda plaani järgida; kasutada õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades; seostada omandatud teadmisi varemõpituga; analüüsida oma teadmisi ja oskusi, motiveeritust ja enesekindlust ning selle põhjal edasise õppimise vajadusi;

5) suhtluspädevus
suutlikkus ennast selgelt, asjakohaselt ja viisakalt väljendada nii emakeeles kui ka võõrkeeltes, arvestades olukordi ja mõistes suhtluspartnereid ning suhtlemise turvalisust; ennast esitleda, oma seisukohti esitada ja põhjendada; lugeda ning eristada ja mõista teabe- ja tarbetekste ning ilukirjandust; kirjutada eri liiki tekste, kasutades korrektset viitamist, kohaseid keelevahendeid ja sobivat stiili; väärtustada õigekeelsust ja väljendusrikast keelt ning kokkuleppel põhinevat suhtlemisviisi;

6) matemaatika-, loodusteaduste- ja tehnoloogiaalane pädevus
suutlikkus kasutada matemaatikale omast keelt, sümboleid, meetodeid koolis ja igapäevaelus; suutlikkus kirjeldada ümbritsevat maailma loodusteaduslike mudelite ja mõõtmisvahendite abil ning teha tõenduspõhiseid otsuseid; mõista loodusteaduste ja tehnoloogia olulisust ja piiranguid; kasutada uusi tehnoloogiaid eesmärgipäraselt;

7) ettevõtlikkuspädevus
suutlikkus ideid luua ja ellu viia, kasutades omandatud teadmisi ja oskusi erinevates elu- ja tegevusvaldkondades; näha probleeme ja neis peituvaid võimalusi, aidata kaasa probleemide lahendamisele; seada eesmärke, koostada plaane, neid tutvustada ja ellu viia; korraldada ühistegevusi ja neist osa võtta, näidata algatusvõimet ja vastutada tulemuste eest; reageerida loovalt, uuendusmeelselt ja paindlikult muutustele; võtta arukaid riske; rakendada finantskirjaoskust;

8) digipädevus
suutlikkus kasutada uuenevat digitehnoloogiat toimetulekuks kiiresti muutuvas ühiskonnas nii õppimisel, kodanikuna tegutsedes kui ka kogukondades suheldes; leida ja säilitada digivahendite abil infot ning hinnata selle asjakohasust ja usaldusväärsust; osaleda digitaalses sisuloomes, sh tekstide, piltide, multimeediumide loomisel ja kasutamisel; kasutada probleemilahenduseks sobivaid digivahendeid ja võtteid, suhelda ja teha koostööd erinevates digikeskkondades; olla teadlik digikeskkonna ohtudest ning osata kaitsta oma privaatsust, isikuandmeid ja digitaalset identiteeti; järgida digikeskkonnas samu moraali- ja väärtuspõhimõtteid nagu igapäevaelus.

Üldpädevuste kujundamisel järgitakse järgmisi põhimõtteid:

  • üldpädevused on ainevaldkondade ja õppeainete ülesed pädevused, mis on olulised inimeseks ja kodanikuks kasvamisel;
  • üldpädevused kujunevad kõigi õppeainete kaudu ning tunni- ja koolivälises tegevuses;
  • üldpädevuste kujunemist jälgivad ja suunavad õpetajad omavahelises koostöös;
  • üldpädevuste kujunemist jälgivad ja suunavad õpetajad kooli ja kodu koostöös.

Üldpädevuste arengu toetamise rakendamise viisid on kirjeldatud kooli õppekava ainevaldkondade kavades sinna kuuluvate õppeainete kohta tervikuna.

4.3. Õppekava läbivate teemade käsitlemise põhimõtted

Läbivate teemade õpetus realiseerub kogu koolipere ühise toimimise kaudu, põhinedes lõimingul ja keskkonna korraldusel.
Õppe korraldamisel õpitakse seoste loomise ja näitlikustamise huvides lisaks kooliruumidele ka teistes keskkondades (matka- ja õpperajad, muuseumid, muud kultuuriasutused). Õpilasi suunatakse eesmärgistatult kasutama nüüdisaegseid õppevahendeid ja digiseadmeid.
Läbivad teemad on üld- ja valdkonnapädevuste, õppeainete ja ainevaldkondade lõimingu vahendiks ning neid arvestatakse koolikeskkonna kujundamisel. Läbivad teemad on ainevaldkonnaülesed ja ühiskonnas tähtsustatud ning võimaldavad luua ettekujutuse ühiskonna kui terviku arengust, toetades õpilase suutlikkust oma teadmisi erinevates olukordades rakendada.

Õpetuses ja kasvatuses käsitletavad teemad on:
1) elukestev õpe ja karjääri kujundamine – taotletakse õpilase kujunemist isiksuseks, kes on valmis õppima kogu elu, täitma erinevaid rolle muutuvas õpi-, elu- ja töökeskkonnas ning kujundama oma elu teadlike otsuste kaudu, sealhulgas tegema sobivaid haridus- ja tööalaseid valikuid;
2) keskkond ja jätkusuutlik areng – taotletakse õpilase kujunemist sotsiaalselt aktiivseks, vastutustundlikuks ja keskkonnateadlikuks inimeseks, kes hoiab ja kaitseb keskkonda ning väärtustades jätkusuutlikkust, on valmis leidma lahendusi keskkonna- ja inimarengu küsimustele;
3) kodanikualgatus ja ettevõtlikkus – taotletakse õpilase kujunemist aktiivseks ning vastutustundlikuks kogukonna- ja ühiskonnaliikmeks, kes mõistab ühiskonna toimimise põhimõtteid ja mehhanisme ning kodanikualgatuse tähtsust, tunneb end ühiskonnaliikmena ning toetub oma tegevuses riigi kultuurilistele traditsioonidele ja arengusuundadele;
4) kultuuriline identiteet – taotletakse õpilase kujunemist kultuuriteadlikuks inimeseks, kes mõistab kultuuri osa inimeste mõtte- ja käitumislaadi kujundajana ning kultuuride muutumist ajaloo vältel, kellel on ettekujutus kultuuride mitmekesisusest ja kultuuriga määratud elupraktikate eripärast ning kes väärtustab omakultuuri ja kultuurilist mitmekesisust ning on kultuuriliselt salliv ja koostööaldis;
5) teabekeskkond ja meediakasutus – taotletakse õpilase kujunemist teadlikuks ja analüüsivaks inimeseks, kes tajub ja teadvustab adekvaatselt ümbritsevat teabekeskkonda, suudab meediamaailma sisu ja allikaid kriitiliselt analüüsida ja kasutada, tunnustab autorlust, oskab luua kvaliteetset meediasisu, arvestades oma eesmärke ja ühiskonnas omaksvõetud suhtlemise norme, ning toimib turvaliselt ja vastutab oma käitumise eest end ümbritsevas teabekeskkonnas;
6) tehnoloogia ja innovatsioon – taotletakse õpilase kujunemist uuendusaltiks ja nüüdisaegseid tehnoloogiaid eesmärgipäraselt kasutada oskavaks inimeseks, kes tuleb toime kiiresti muutuvas tehnoloogilises elu-, õpi- ja töökeskkonnas;
7) tervis ja ohutus – taotletakse õpilase kujunemist vaimselt, emotsionaalselt, sotsiaalselt ja füüsiliselt terveks ühiskonnaliikmeks, kes on võimeline järgima tervislikku eluviisi, käituma turvaliselt ning kaasa aitama tervist edendava turvalise keskkonna kujundamisele;
8) väärtused ja kõlblus – taotletakse õpilase kujunemist kõlbeliselt arenenud inimeseks, kes tunneb ühiskonnas üldtunnustatud väärtusi ja kõlbluspõhimõtteid, järgib neid koolis ja väljaspool kooli, ei jää ükskõikseks, kui neid eiratakse, ning sekkub vajaduse korral oma võimaluste piires.

Läbivate teemade käsitlemise rakendamise viisid on kirjeldatud kooli õppekava ainevaldkondade kavades sinna kuuluvate õppeainete kohta tervikuna.

5. Õppekorraldus koolis (sh õppe korraldamise viisid)

5.1. Õppekorralduse üldised põhimõtted
Vastavalt kooli põhikirjale on Tallinna Kesklinna Põhikooli õppekeeleks eesti keel.

Õppeaasta kestab 1. septembrist järgmise aasta 31. augustini. Õppeaastas on viis koolivaheaega. 

Õppetöö viiakse läbi traditsioonilise aineõppe süsteemis. 

Lisaks traditsioonilisele aineõppele toimub õppe-eesmärkide täitmine ja õpitulemuste saavutamine iseseisva õppimise päevade kaudu, mille käigus õpivad õpilased kodus õpetajalt saadud juhtnööride järgi. Iseseisva õppimise päevad määratakse kindlaks õppeaasta alguses ja märgitakse kooli üldtööplaani. 

Koolis toimuvad projektipäevad, mis toetavad hariduse mitmekülgset omandamist läbi erinevate pädevuste kujundamise. Projektipäevade planeerimine toimub õppeaastapõhiselt ja need on ära toodud kooli üldtööplaanis.

Õpilase nädala õppekoormus kajastub klassiti tunnijaotusplaanis. 

5.2. Tunnijaotusplaan õppeaineti ja klassiti ning vaba tunnimahu kasutamine

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 25 lõikes 2 on sätestatud põhikooli õpilase suurim lubatud nädala õppekoormus tundides. Põhikooli riikliku õppekava § 15 lõikes 3 on sätestatud põhikooli kohustuslike õppeainete nädalatundide arv. Tulenevalt põhikooli riiklikus õppekavas esitatud kohustuslikest nädalatundide arvust ning lubatud vabast tunniressursist, mis jääb kohustusliku ja maksimaalselt lubatu vahele, on koostatud tunnijaotusplaan.

Tunnijaotusplaan klassiti

1. klass 2. klass 3. klass I KA 4. klass 5. klass 6. klass II KA 7. klass 8. klass 9. klass III KA Kokku
Eesti keel 6 7 6 19 5 3 3 11 2 2 2 6 36
Kirjandus 0 2 2 4 2 2 2 6 10
A-võõrkeel 4 4 4 4 3 11 3 3 3 9 24
B-võõrkeel 0 3 3 3 3 3 9 12
Matemaatika 5 5 5 15 6 5 5 16 4,5 5 5 14,5 45,5
Loodusõpetus 1 1 1 3 2 2 3 7 2 2 12
Geograafia 0 0 2 1 2 5 5
Bioloogia 0 0 2 2 1 5 5
Keemia 0 0 2 2,5 4,5 4,5
Füüsika 0 0 3 2 5 5
Ajalugu 0 2 1 3 2 2 2 6 9
Inimeseõpetus 1 1 1 3 1 1 2 1 1 2 7
Ühiskonnaõpetus 0 1 1 2 2 3
Muusika 2 2 2 6 2 1 1 4 1 1 1 3 13
Kunst 2 1 1,5 4,5 1 1 1 3 1 1 1 3 10,5
Tööõpetus, käsitöö ja kodundus, tehnoloogiaõpetus 1 2 1.5 4,5 2 2 2 6 2 2 1 5 15,5
Kehaline kasvatus 2 3 3 8 3 3 2 8 2 2 2 6 22
Informaatika 1 1 1 1 2 0,5 0,5 1 4
Draamaõpetus 1 1 1
Ettevõtlusõpe 1 1 1
Kokku 20 23 25 68 25 28 30 83 30 32 32 94 245

5.3. Õppe korraldamise viisid

Kõikides kooliastmetes õpitakse kõiki õppeaineid kogu õppeaasta vältel vastavalt tunnijaotusplaanile.

Kõik tunnijaotusplaanis esitatud õppeained on õpilasele kohustuslikud.

5.4. Õppeainete valiku võimalused ja tingimused, valikõppeainete ja võõrkeelte valik

Valikõppeained põhikoolis valib kool ning nende õpetamine toimub vaba tunniressursi arvelt pidades silmas põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse §25 lõikes 2 sätestatud suurimat lubatud õppekoormust nädalas. 

A-võõrkeelena õpetatakse inglise keelt. B-võõrkeelena õpetatakse prantsuse ja vene keelt. 

5.5. Distantsõppe korraldus

Kool juhindub distantsõppe läbiviimisel Andmekaitse Inspektsiooni 07. oktoobri 2020. a ringkirjas edastatud ühistest suunistest koolidele.

Kool annab ette distantsõppeks vajalikud nõuded ja küsib tagasiside, kas kodus on vastav tehniline valmisolek olemas või mitte. Kool ei küsi õpilastelt ega vanematelt täpsemaid tehnilisi andmeid või andmeid teenusepakkujate kohta.

Kool kasutab õppetöö korraldamiseks ja info edastamiseks eKooli keskkonda  ja kooli domeeniga meiliaadresse. Otsused, milliseid keskkondi ja rakendusi (äppe) tunni läbiviimisel kasutada, teeb kool, mitte iga õpetaja eraldi.

6. Kooli õppekava välise õppimise või tegevuse arvestamine koolis õpetatava osana

Põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 17 lõike 4 ja põhikooli riikliku õppekava § 15 lõike 9 kohaselt võib kool õpilase või piiratud teovõimega õpilase puhul vanema ja direktori või direktori volitatud pedagoogi kokkuleppel arvestada kooli õppekava välist õppimist või tegevust, sealhulgas õpinguid mõnes teises üldhariduskoolis koolis õpetatava osana, tingimusel et see võimaldab õpilasel saavutada kooli või individuaalse õppekavaga määratletud õpitulemusi.

Kui kooli õppekava välist õppimist või tegevust arvestatakse koolis õpetatava osana, siis peab olema aru saada, millise õppimise põhjal on seda tehtud ja milliste õpitulemuste saavutamisel on kooli õppekava välist õppimist või tegevust arvestatud.

Keskne põhimõte on, et lähtutakse õpitu sisust ja õpitulemustest, mitte sellest, kelle juures ja kus õpilane õppis või tegevusi sooritas. Koolil on õigus nõuda täiendavaid materjale, kui tõendusmaterjal pole piisav. Täiendavat materjali ei küsita selle kohta, kes õpetas või kus õpiti. Täiendav materjali vajadus on seotud sellega, et paremini mõista, kas taotletavad õpitulemused on omandatud. On oluline, et mujal õpitu oleks sisuliselt sobiv õppekavaga, mille järgi õpilane koolis õpib.

Kooli õppekavaväliste õpingute või tegevuste arvestamine kooli õppekava osana on protsess, mis koosneb järgmistest etappidest: taotleja nõustamine, taotluse koostamine ja esitamine direktorile, taotluse hindamine, direktori otsus, (vajadusel) otsuse vaidlustamine ja vaidemenetlus.

Õppekavaväliseid õpinguid või tegevusi ei arvestata seoses kooli lõpetamisega (loovtöö koostamisel), kui õigusaktides ei ole sätestatud erandeid.

7. Pädevuste kujundamiseks ning õppekeskkonna mitmekesistamiseks kavandatud tegevused (sh õppekava rakendamist toetavad tegevused, õppekäigud ja muu taoline)

Pädevuste kujundamiseks ning õppekeskkonna mitmekesistamiseks on koolis kavandatud tegevused, mis kirjeldatakse konkreetsemalt kooli üldtööplaanis kooskõlas haridus- ja teadusministri 25. augusti 2010. a määruse 52 „Kooli õppe- ja kasvatusalastes kohustuslikes dokumentides esitatavad andmed ning dokumentide täitmise ja pidamise kord“ §-ga 4.

Tegevuste kavandamine õppekeskkonna mitmekesistamiseks kooli tasandil on direktori tööülesanne, kaasates kõiki kooli töötajaid.

Ülekoolilised õppekava rakendamist toetavad tegevused on alljärgnevad:
1) õppekäigud ja ekskursioonid, mis toetavad ainevaldkonnaüleste pädevuste kujunemist;
2) loovtööde esitlused koolis;
3) traditsioonilised ülekoolilised üritused, mis toimuvad igal õppeaastal;
4) kooli ja kalendritähtpäevaga seotud üritused (näiteks aktused, jms);
5) heategevusüritused;
6) kontserdid ja teatrikülastused;
7) spordiüritused ja loodusmatkad;

8. Liikluskasvatuse teemad kooliastmeti

8.1. Üldised teadmised ja oskused ohutuks liiklemiseks

Vastavalt liiklusseaduse § 4 lõikele 1 on liikluskasvatuse eesmärk kujundada üksteisega arvestavaid liiklejaid, kellel on:

1) ohutu liiklemise harjumused ja kes tajuvad liikluskeskkonda ning hoiduvad käitumast teisi liiklejaid ohustavalt ja liiklust takistavalt;

2) teadmised ja oskused, mis toetavad nende endi ja teiste liiklejate toimetulekut ja ohutust mitmesugustes liiklusolukordades nii jalakäija, sõitja kui ka juhina.

Kooli rolliks on vastavalt liiklusseaduse § 4 lõikele 2 viia läbi laste liikluskasvatust ja valmistada õpilasi ette ohutuks liiklemiseks.

Kooli poolt läbiviidav liikluskasvatus toimub vastavalt ja kooskõlas Vabariigi Valitsuse 20. oktoobri 2011. a määrusega nr 136 „Laste liikluskasvatuse kord“.

8.2. Liikluskasvatuse teemad

Liikluskasvatuse teemad on tuletatud põhikooli riikliku õppekava läbivast teemast „Tervis ja ohutus“ ning liikluskasvatus.ee veebilehel esitatud soovitustest liikluskasvatuse osas ning liiklusseadusest ja selle alusel antud määrusest „Laste liikluskasvatuse kord“.

Liikluskasvatuse teemad Liikluskasvatuse ulatus tundides õppeaastas klassi kohta
Jalakäija liiklusreeglid 4
Ohutu liikluskäitumine 2
Liikluses kehtivate normide järgimine ja kaasliiklejatega arvestamine 1
Liikluse reeglitest tulenevad õigused, kohustused ja vastutus 1
Kokku: 8

Liikluskasvatuse teemasid käsitletakse peamiselt klassijuhatajate poolt. Detailsemad õpitegevused lähtuvalt liikluskasvatuse teemadest kavandatakse klassijuhatajate tasandil.

9. Loovtöö temaatika valiku, juhendamise, töö koostamise ja hindamise kord

Põhikooli lõpetamise tingimuseks on, et õpilane on kolmandas kooliastmes sooritanud loovtöö, mis lähtub läbivatest teemadest või on õppeaineid lõimiv ning tähendab uurimust, projekti, kunstitööd, käsitööd või muud taolist.

Uurimus eeldab materjali kogumist, analüüsimist/süstematiseerimist ja üldistamist ning järelduste tegemist. Projekt eeldab projekti kavandamist, läbiviimist ja tagasisidestamist. Kunsti- ja käsitöö eeldab idee loomist, kavandi tegemist ja teose valmistamist. Õpilasfirma eeldab toodet, mida õpilasfirma pakub.

Loovtöö on õpilase kavandatud, teostatud ja esitletud töö, mis on teostatud juhendamisel. Loovtöö järgib esteetilisi ja eetilisi väärtusi ning tal on füüsiline väljund, mis on teistele esitletav. Loovtööna ei esitata ainekava raames ettenähtud tööd. Loovtööks loetakse tööd, mis ületab ainekavas ettenähtud nõudeid.

Loovtöö võib teha nii individuaalselt kui ka rühmatööna.

Loovtöö teemavalikus lepivad kokku õpilane ja klassijuhataja, kaasates vajadusel teisi õpetajaid. Loovtöö sisaldab teemavaliku selgitust, tuuakse välja lõimingud, kirjeldatakse protsessi ja tulemust.

Loovtöö tegemist ja sooritamist koordineerivad õppejuht ja klassijuhatajad, kaasates vajadusel teisi kooli töötajaid.

Loovtöö loetakse sooritatuks kui õpilane on:
esitanud elektroonilise loovtööpäeviku (grupitöö puhul iga õpilane eraldi), mis sisaldab loovtöö kavandit, tegevusplaani, tööjaotust (grupitöö puhul), ajakava (elektrooniliselt või paberkandjal);
valmistanud/loonud loovtöö;
esitlenud oma loovtööd komisjonile.

Loovtööd hinnatakse hinnangutega „sooritatud“ või „mittesooritatud“.

Loovtöö sooritatakse 8. klassis. Mõjuval põhjusel võib loovtööd sooritada ka muul ajal (näiteks 7. klassis), kuid mitte hiljem kui 9. klassi esimesel poolaastal.

10. Hindamise korraldus ja hindamise täpsustatud tingimused ja kord

10.1. Kujundav hindamine I kooliastmes

1.-3. klassini rakendatakse kujundava hindamise põhimõtteid ja numbrilisi hindeid ei panda:

  • õpetaja jagab suulist ja kirjalikku tagasisidet, tunnustades edusammude puhul, juhtides tähelepanu vigadele ja puudustele ja näidatakse ära suunad, kus õpilane peab ennast arendama;
  • rakendatakse õpilase suulisi ja kirjalikke enesehinnanguid ning neist lähtuvate eesmärkide püstitamist järgnevaks õpinguperioodiks.
  • Kasutatakse tähiseid „T“, „P“, „O“ ja „H“.

10.2. Kujundav hindamine II ja III kooliastmes

Alates 4. klassist rakendatakse kujundava hindamise põhimõtteid koos numbrilise hindamisega. Numbrilised hinded 100 palli skaalal võivad olla nii protsessihinded kui arvestuslikud hinded.

Lisaks numbrilistele hinnetele kasutatakse tähist „H“ koos sõnalise kommentaariga, mis tagasisidestab jooksvat õppimist.

10.3. Hindamisel kasutatavad tähised

H Tähistab kommentaari sisaldavat hinnangut tehtud tööle.
0-100 Tähistab numbrilist hinnangut tehtud tööle.
x Tähistab tegemata jooksvat või arvestusliku kaaluga tööd, mis tuleb sooritada hiljemalt aastahinde väljapanemise ajaks. Kui õpilane jätab töö sooritamata, võib õpetaja 1.–9. klassis jätta õpilase täiendavale õppetööle. 
0 Kui hindamisel tuvastatakse kõrvalise abi kasutamine või mahakirjutamine, hinnatakse kirjalikku või praktilist tööd, suulist vastust (esitust), praktilist tegevust või selle tulemust II ja III kooliastmes hindega „0”. 
T Märge tunnistusel tähistab, et õpitulemus on omandatud („tean“).
P Märge tunnistusel tähistab, et õpitulemuse täielikuks omandamiseks tuleb veel harjutada („pean veel harjutama“).
O Märge tunnistusel tähistab, et õpitulemus on omandamata („oskus omandamata“).
Tähistab täiendavat õppetöö.
A Arvestatud – 1.- 3. klassi kokkuvõtva hinnangu märge õppeaasta lõpus
MA Mittearvestatud – 1.- 3. klassi kokkuvõtva hinnangu märge õppeaasta lõpus

 

10.4. Kasutatav numbriline hindesüsteem ja hinnete viiepallisüsteemi teisendamise põhimõtted

Koolis kasutatakse hindesüsteemi 100 palli ulatuses, mis erineb põhikooli riikliku õppekava §-s 21 kirjeldatud tähendusest.

Hinded teisendatakse viie palli süsteemi alljärgnevalt.

Kooli kasutatav hindesüsteem Hinnete viie palli süsteemi teisendamise (põhikooli riikliku õppekava §-s 21 kirjeldatud sõnastuses)
95-100 palli ehk „suurepärane”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus ületab nõutavaid õpitulemusi hindega „5” ehk „väga hea” hinnatakse vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatust, kui saavutatud õpitulemused vastavad õpilase õppe aluseks olevatele taotletavatele õpitulemustele täiel määral ja ületavad neid
90–94 palli ehk „väga hea”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab täiel määral õppekava nõuetele
85–89 palli ehk „tubli”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab üldiselt õppekava nõuetele hindega „4” ehk „hea” hinnatakse vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatust, kui saavutatud õpitulemused vastavad üldiselt õpilase õppe aluseks olevatele taotletavatele õpitulemustele
75–84 palli ehk „hea”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab üldiselt õppekava nõuetele, kuid selles on mõni väiksem ebatäpsus, mõni väiksem puudus või õpitulemuse konteksti arvestades ebaoluline viga
70–74 palli ehk „keskpärane”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab üldiselt õppekava nõuetele, kuid selles esineb väiksemaid puudusi ja vigu või ei ole täielik hindega „3” ehk „rahuldav” hinnatakse vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatust, kui saavutatud õpitulemused võimaldavad õpilasel edasi õppida või kooli lõpetada ilma, et tal tekiks olulisi raskusi hakkamasaamisel edasisel õppimisel või edasises elus;
60–69 palli ehk „rahuldav”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab üldiselt õppekava nõuetele, kuid selles esineb mõni tõsine puudus või viga ning praktilises rakendamises jääb mõningal määral puudu iseseisvusest, õpilane vajab juhendamist ja suunamist
50–59 palli ehk „piisav”: vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatus vastab üldiselt õppekava nõuetele, kuid esineb tõsiseid puudusi ja vigu ning nende praktilisel rakendamisel vajab õpilane juhendamist ja suunamist
40–49 palli ehk „kesine”: õpilane on omandanud õppekavas nõutavad õpitulemused, kuid ei suuda neid õppeülesannetes rakendada hindega „2” ehk „puudulik” hinnatakse vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatust, kui õpilase areng nende õpitulemuste osas on toimunud, aga ei võimalda oluliste raskusteta hakkamasaamist edasisel õppimisel või edasises elus;
20–39 palli ehk „puudulik””: õpilane on omandanud õppekavas nõutavad õpitulemused,  kuid õppeülesannetes esineb olulisi puudusi ja vigu, mis ei võimalda raskusteta hakkamasaamist edasisel õppimisel
0–19 palli ehk „nõrk”: õpilane ei ole omandanud nõutavaid õpitulemusi ka õpetaja suunamise ja juhendamise korral ning õpilase areng nende õpitulemuste osas puudub hindega „1” ehk „nõrk” hinnatakse vaadeldava perioodi või vaadeldava temaatika õpitulemuste saavutatust, kui saavutatud õpitulemused ei võimalda oluliste raskusteta hakkamasaamist edasisel õppimisel või edasises elus ning kui õpilase areng nende õpitulemuste osas puudub

 

10.5. Tulemuse hindamine, kui hindamisel tuvastatakse kõrvalise abi kasutamine või mahakirjutamine 

Kui hindamisel tuvastatakse kõrvalise abi kasutamine või mahakirjutamine, hinnatakse kirjalikku või praktilist tööd, suulist vastust (esitust), praktilist tegevust või selle tulemust II ja III kooliastmes hindega „0”. 

10.6. Järelevastamise ja järeltööde sooritamise kord

Märkega „x“ tähistatud õpitulemus tuleb järele vastata või sooritada järeltöö. Töö sooritamata või vastamata jätmise korral võib õpilase jätta täiendavale õppetööle ja rakendada individuaalset õppekava. 

Kui kirjalikku või praktilist tööd, suulist vastust (esitust), praktilist tegevust või selle tulemust on hinnatud hindega „kesine“, „puudulik” või „nõrk“, on õpilasel võimalus järelevastamiseks või järeltöö sooritamiseks vastava poolaasta kokkuvõtva hinde väljapanemiseni.

Koolis kehtestatud kokkuleppe kohaselt toimub kõigi ainete järelevastamine kaks korda nädalas kindlaksmääratud ajal ja ruumis järelevastamist läbi viiva õpetaja järelvalve all. Järelevastamise ajad ja ruumid kajastuvad tunniplaanis.

Järelevastamine ja järeltöö sooritamine võib toimuda ka õpilase ja õpetaja vahel kokkulepitud ajal ja kohas.

Kui õpilane ja õpetaja ei jõua järelevastamise või järeltöö sooritamise vormi ja sisu osas kokkuleppele, siis tuleb õpilasel esitada vastav kirjalik kaebus direktorile menetlemiseks, kelle ülesanne on leida hiljemalt 5 tööpäeva jooksul tekkinud olukorrale lahendus.

Õpetaja ei sea kokkuvõtva hindamise perioodist lühemaid ajalisi piiranguid õpilase soovile järele vastata või sooritada järeltöö. Õpetaja ei  arvesta hindamisel asjaoluga, et hinne on saadud järelevastamise või järeltöö kaudu – järelevastamine ja järeltöö asendab eelneva hinde, tingimusel, et järelevastamise või järeltöö käigus saadud hinne on eelmisest tulemusest parem.

Järelevastamise või järeltöö sooritamise meetodi valib õpetaja lähtuvalt hinnatavast õpitulemusest.

10.7. Tasemetööd

Tasemehindamise eesmärk on võimaldada õpilasel süstematiseerida oma teadmisi terviku loomiseks ja seoses sellega võimaldada õpilasel oma huve ja võimeid määratleda ning arendada, omandada õpikogemusi. 

Tasemehindamise läbiviimine võib olla kirjalik ja/või suuline.

Klassiti on ainevaliku üldised põhimõtted järgmised:

1.–2. klassi õpilased sooritavad kaks korda õppeaastas koolisisesed tasemetöö eesti keelest ja matemaatikast;
3. klassi õpilased sooritavad kaks korda õppeaastas koolisisese tasemetöö eesti keelest, matemaatikast ja üks kord aastas inglise keelest;
4. klassi õpilased sooritavad kaks korda õppeaastas koolisisese tasemetöö eesti keelest, matemaatikast ja inglise keelest;
5. klassi õpilased sooritavad kaks korda õppeaastas koolisisese tasemetöö eesti keelest, matemaatikast ja loodusõpetusest;
6. klassi õpilased sooritavad kaks korda õppeaastas koolisisese tasemetöö eesti keelest ja matemaatikast ning esimesel poolaastal loodusõpetusest ja teisel poolaastal inglise keelest;
7. klassi õpilased sooritavad koolisisese tasemetöö loodusõpetusest;
8. klassi õpilased sooritavad kaks tasemetööd: koolisisese tasemetöö eesti keelest ning tasemetöö loodusainetest ja matemaatikast (integreeritud tasemetöö).

10.8. Kokkuvõttev hindamine

I kooliastmes kasutatav kokkuvõttev sõnaline hindamine toimub kaks korda õppeaastas (poolaastate kaupa). Kokkuvõtvas hinnangus kajastub selgelt õpitulemuste kaupa, kuivõrd taotletud õpitulemused on saavutatud. Aastahinne väljendatakse tähistega „A“ või „MA“. Täiendava õppetöö korral lisatakse aastahinne pärast täiendava õppetöö sooritamist. 

II ja III kooliastmes koondatakse arvestuslikud hinded poolaastahinneteks, mille keskmistest moodustub aastahinne. Täiendava õppetöö korral moodustub aastahinne poolaasta hinnete ja täiendava õppetöö kokkuvõtva hinde keskmisest. 

Kuna kool arvestab vastavalt põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 17 lõikele 4 ja põhikooli riikliku õppekava § 15 lõikele 9 kooli õppekava välist õppimist või tegevust koolis õpetatava osana, siis mõistetakse ka teadmiste ja oskuste tõendamist kokkuvõtva hindamisena.

Õpilase koolist lahkumisel teisendatakse jooksva õppeaasta sõnalised hinnangud, mis on aluseks õpilase järgmisse klassi üleviimisel, põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 29 lõikes 2 sätestatud hindeskaalasse.

Kokkuvõtvatest hinnetest saab vanem infot eKoolist.

10.9. Täiendavale õppetööle jätmise, järgmisse klassi üleviimise ning klassikursust kordama jätmise täpsustatud tingimused ja kord

Õpilane jäetakse täiendavale õppetööle põhikooli riiklikus õppekava § 22 lõikes 9 sätestatud tingimustel ja korras või kui õpilasel on õppeaasta lõpus vastamata õpitulemusi, mis on tähistatud märkega “x”.  Õpilase puhul, kes jäetakse õppenõukogu otsusega täiendavale õppetööle, on tegemist põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 46 lõike 5 kohaselt üldist tuge vajava õpilasega, sest tal on tekkinud takistusi koolikohustuse täitmisel või mahajäämus õpitulemuste saavutamisel. 

Kuna tegemist on haridusliku erivajaduse ilmnemisega, avatakse õpilasele individuaalse arengu jälgimise kaart, kuhu kantakse aineõpetaja poolt koostatud analüüs õpilase tugevate ja arendamist vajavate külgede, seni rakendatud meetmete kohta koos ettepanekutega täiendava õppetöö mahtude osas. 

Kui õppenõukogu on otsustanud õpilase jätmise täiendavale õppetööle, siis õpetaja koostab täiendava õppetöö läbiviimiseks kava, mille järgi sooritatakse täiendav õppetöö. 

Õpilase järgmisse klassi üleviimise otsustab õppenõukogu. Õppenõukogu otsus õpilase järgmisse klassi üleviimise kohta märgitakse klassipäevikusse (eKoolis) ja õpilasraamatusse.

Õpilane jäetakse klassikursust kordama põhikooli riiklikus õppekavas § 22 lõikes 10 ja 11 sätestatud tingimustel ja korras. Klassipäevikusse (eKoolis) ja õpilasraamatusse märgitakse õppenõukogu otsus õpilase klassikursust kordama jätmise kohta.

10.10. Hinnete ja hinnangute vaidlustamise kord

Esmased vaided hinnete ja hinnangute puhul lahendatakse aineõpetaja tasandil.

Kui õpilane ja õpetaja jäävad eri arvamusele hinde või hinnangu osas, siis peab õpilane esitama hiljemalt 30 päeva jooksul vaide direktorile.

Direktor korraldab vaidemenetluse ja teavitab õpilast vaideotsusest.

10.11. Põhikooli õpilase käitumise (sealhulgas hoolsuse) kohta õpilasele ja vanemale kirjaliku tagasiside andmise kord

Nõuded põhikooli õpilase käitumisele on esitatud kodukorras.

Käitumise kohta antakse kirjalikku tagasisidet õpilasele ja ka vanemale käitumise (sealhulgas hoolsuse) kohta vähemalt kaks korda õppeaastas. Tagasisides kirjeldatakse õpilase käitumise (hoolsuse) tugevaid külgi ja vajakajäämisi ning ettepanekuid edaspidiseks tegevuseks, mis toetavad õpilase käitumise (hoolsuse) kujunemist.

Õpilast ja tema vanemat teavitab kool käitumisest (hoolsusest) elektroonilise õppeinfosüsteemi (eKooli) vahendusel.

11. Õpilaste arengu ja õppimise toetamise korraldus ning õpilaste täiendava juhendamise ja hariduslike erivajadustega õpilaste õppekorralduse põhimõtted, tugiteenuste rakendamise kord

Haridusliku erivajadusega õpilase õppe korraldamisel lähtutakse kaasava õppe põhimõtetest. Tulenevalt õpilase individuaalsest vajadusest tagatakse õpilasele võimetekohane õpe ja vajalik tugi õpetajate ja teiste koolitöötajate koostöös.

 

Direktor on määranud haridusliku erivajadusega õpilase õppe koordineerija (edaspidi „Koordineerija“), kelle ülesanne on korraldada koolisisest meeskonnatööd, mida on vaja õppe ja arengu toetamiseks, ning koordineerida koolivälises võrgustikutöös osalemist.

 

Koordineerija toetab ja juhendab õpetajat haridusliku erivajaduse väljaselgitamisel, nõustab vanemat ning teeb õpetajale ja direktorile ettepanekuid edaspidiseks pedagoogiliseks tööks, koolis pakutavate õpilase arengut toetavate meetmete rakendamiseks või lisauuringute tegemiseks ning ühelt haridustasemelt teisele ülemineku toetamiseks.

Vähemalt korra õppeaastas ja juhul, kui koolivälise nõustamismeeskonna määratud toe rakendamise tähtaeg on lõppenud, hindab haridusliku erivajadusega õpilase õppe koordineerija koostöös õpetajate ja teiste koolitöötajatega soovitatud toe rakendamise mõju ning teeb ettepanekud edasiseks tegevuseks.

Kui õpilasel ilmneb vajadus saada tuge, teavitatakse sellest vanemat ning kool korraldab õpilase pedagoogilis-psühholoogilise hindamise. Vajaduse korral tehakse koostööd teiste valdkondade spetsialistidega ja soovitatakse lisauuringuid. Nimetatud hindamise, testimise ja uuringute tulemused, samuti õpetajate tähelepanekud, tugispetsialistide ning koolivälise nõustamismeeskonna antud soovitused, rakendatud teenused ja tugi ning hinnang nende tulemuslikkuse kohta kantakse õpilase individuaalse arengu jälgimise kaardile. Direktor määrab koolis isiku, kes vastutab selle kaardi täitmise eest.

Õpilase individuaalse arengu toetamiseks kohaldatakse põhikooli riikliku õppekava §-s 17 lubatud erisusi.

11.1. Individuaalse õppekava koostamine või muu tugisüsteemi määramine õpilasele, et aidata omandada nõutavad teadmised ja oskused

Individuaalse õppekava määramisel ja koostamisel lähtutakse põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses § 18 sätestatust, põhikooli riiklikus õppekavas § 17 lõikes 8 ja § 22 lõikes 7 sätestatust ning gümnaasiumi riiklikus õppekavas § 13 sätestatust. Muu tugisüsteem määratakse õpilasele põhikooli riiklikus õppekavas § 22 lõikes 7 sätestatud tingimustel.

Individuaalse õppekava rakendamine tugimeetmena põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses § 58 lõikes 3 sätestatud tähenduses toimub põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses § 58 lõigetes 1 kuni 9 ja § 12 lõikes 1 sätestatud tingimustel ja korras.

Õpilane viiakse individuaalsele õppekavale üle Vabariigi Valitsuse 5. augusti 2004. a määruse nr 265 „Eesti Hariduse Infosüsteemi asutamine ning põhimäärus“ § 28 punkti 6 alusel, mille kohaselt individuaalsele õppekavale üleviimine vormistab direktor. Haridus- ja teadusministri 25. augusti 2010. a määruse nr 52 „Kooli õppe- ja kasvatusalastes kohustuslikes dokumentides esitatavad andmed ning dokumentide täitmise ja pidamise kord“ § 6 lõike 2 kohaselt märgitakse õpilasraamatu õpilase leheküljele andmed individuaalse õppekava rakendamise kohta. Haridus- ja teadusministri 25. augusti 2010. a määruse nr 52 § 12 lõike 7 kohaselt individuaalse õppekava alusel õppiv õpilane kantakse klassipäeviku üldnimekirja vastava märkega.

11.2. Andeka õpilase juhendamine ja tema oskuste arendamine konkurssideks ja olümpiaadideks valmistumisel

Andekate õpilaste aineolümpiaadideks või konkurssideks ettevalmistamine toimub täiendava tööna ja selleks on õpetajal eraldi konsultatsiooniaeg, mis ei kattu õpiraskustega õpilaste konsultatsioonide ajaga. Igal õpetajal on nädalas 30 min konsultatsiooniaega, et tegeleda andeka õpilasega. Lisaks õpetajatele tegeleb andekatega koolis üks tund nädalas huvijuht. Kui õpilased keskenduvad peaasjalikult ainealaselt andekatega, siis huvijuht tegeleb õpilastega, kes on sotsiaalselt aktiivsed.

Andekatega tegelemise initsiatiiv tuleb õpetajalt, kes selgitab välja ainealaselt tugevad õpilased ning juhendab neid kord nädalas konsultatsioonis. Lisaks annab õpetaja individuaalseid ülesandeid ja konsultatsioonis arutatakse iseseisvalt teostatud ülesandeid. Kui õpilasel on vajadus saada nõu, siis õpetajad tegelevad õpilastega ka vahetunnis.

Andekat õpilast tunnustatakse aktiivse osavõtu eest. Ka vanemad saavad tänukirjad. Iga poolaasta lõpus tehakse kokkuvõte. Kui õpetajal on õpilastest grupp, kes valmistuvad olümpiaadiks, siis otsustatakse ühiselt, kes kooli esindab. Koolis on põhimõte, et kõik õpilased, kes soovivad, saavad ennast panna proovile olümpiaadi koolivoorus, et saada uusi kogemusi. Iga õpilane, kes soovib võistlusel, konkursil või olümpiaadil osaleda, temaga koolis tegeletakse ja teda toetatakse. Loomingulistes valdkondades korraldatakse koolis näitusi, kaasatakse ka erivajadusega lapsi.

12. Karjääriõppe, karjääriinfo ja nõustamise korraldamine

Põhikoolis toimub karjääriõpe läbiva teema „Elukestev õpe ja karjääri planeerimine“ käsitlemise kaudu. Läbiva teema „Elukestev õpe ja karjääri planeerimine” sisu ja eesmärke arvestatakse kooli õpikeskkonna kujundamisel koolis ja õppetunnis. Sellest lähtudes tuuakse aineõppesse sobivad teemakäsitlused, näited ja meetodid, viiakse koos läbi aineteüleseid, klassidevahelisi ja ülekoolilisi projekte. Tunnivälise tegevuse käigus saavad õpilased projektipäevade, õppekäikude jms raames toetust karjääriotsuste ja eneseteostuse planeerimiseks.

Karjääriinfot edastavad, karjääriõpet ja karjääriõppega seotud üritusi korraldavad aineõpetajad.

Karjääriõppe hulka kuulub ka karjääri- ja tööteemalise kirjanduse soovitamine ning kataloogide tutvustamine edasiõppimise või õppekavavälise õppimise võimaluste kohta aineõpetajate tasandil. 

Nõustamine toimub eelneval kokkuleppel direktoriga.

Karjääriteenuste kättesaadavus tagatakse õpilaste teavitamise kaudu edasiõppimisvõimalustest ja tööturu üldistest suundumustest:

1) ainetundides läbiva teema „Elukestev õpe ja karjääri planeerimine” käsitlemisel; 

2) erinevate ürituste kaudu (teadlaste öö, jms);

3) edasiõppimist tutvustavate õppepäevade kaudu nii koolis kui väljaspool kooli;

4) koostöös Töötukassaga.

13. Õpilaste ja lastevanemate teavitamise ja nõustamise korraldus

Teavitamisel juhindutakse põhikooli- ja gümnaasiumiseaduses § 55 sätestatust. Õpilaste ja vanemate teavitamine toimub kooli kodukorras sätestatud korra kohaselt.

Klassi- või aineõpetajad jälgivad õpilase arengut ja toimetulekut koolis ning vajaduse korral kohandavad õpet vastavalt õpilase vajadustele. Õpilase võimete ja annete kõrgeimale võimalikule tasemele arendamiseks selgitatakse koolis välja õpilase individuaalsed õpivajadused, valitakse sobivad õppemeetodid ning korraldatakse diferentseeritud õpet. Kool tagab õpilasele, kellel tekib ajutine mahajäämus eeldatavate õpitulemuste saavutamisel, täiendava pedagoogilise juhendamise väljaspool õppetunde.

Koolis nõustatakse vajaduse korral õpilase vanemat õpilase arengu toetamises ja kodus õppimises.

Koolis on tagatud õpilasele ning vanematele teabe kättesaadavus õppe ja kasvatuse korralduse kohta ning juhendamine ja nõustamine õppetööd käsitlevates küsimustes. Peamised õppeteemad, vajalikud õppevahendid, hindamise korraldus ja planeeritavad üritused tehakse õpilasele teatavaks poolaasta algul.

Õpilasel on võimalus saada õppekorralduse kohta infot ja nõuandeid direktorilt ning vahetult aineõpetajalt konsultatsiooniaegadel või kokkuleppel.

 

14. Õpetajate koostöö ja töö planeerimise põhimõtted

Õpetajate koostöö eesmärgiks on õppekavas kirjeldatud taotletavate õpitulemusteni/pädevusteni jõudmine õppe- ja kasvatustegevuse kaudu, lähtudes õpiväljunditest, etteantud ajast, õppekavas kirjeldatud õppesisust ja õpitegevusest.

Õpetaja töö planeerimine toimub kooli õppekava alusel lähtudes põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud üldistest põhimõtetest õppe- ja kasvatustegevuse kavandamisele ja korraldamisele. Õpetaja koostab poolaasta töökava vastavalt kooli töökava vormile ja lisab selle eKooli.

Kooli õpetajate koostöö toimub õppenõukogu, nõupidamiste ja sisekoolituste vahendusel. Õppeaasta viimasel õppenõukogu koosolekul seatakse õppeaasta eesmärgid, tegevused nende saavutamiseks, sh õppekava arendustegevused ja personali täienduskoolitused, sh sisekoolitused.

Õppeaasta kokkuvõte ning hinnang õppeaasta eesmärkide tulemustele antakse õppeaasta viimases õppenõukogus. Kokkuvõtte tegemise aluseks on kooli arengukava ja üldtööplaan.

15. Õppeetappide (klass) ja erakooli lõpetamise nõuded

Õppenõukogu otsustab õpilase järgmisse klassi üleviimise, täiendavale õppetööle ja 1.–3. kooliastmes klassikursust kordama jätmise põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud tingimustel ja korras.

Õppenõukogu otsustab põhikooli lõpetamise põhikooli riiklikus õppekavas sätestatud tingimustel ja korras.

16. Kooli õppekava uuendamise ja täiendamise kord

16.1 Kooli õppekava muutmise algatamine

Kooli pidaja koostöös direktoriga otsustab õppekava uuendamise või täiendamise vajaduse kaalutluse alusel.

Kui kooli õppekava uuendamise või täiendamise vajadus on tingitud muudatustest õigusaktides või tuleneb vajadusest ajakohastada, siis algatab kooli õppekava muutmise direktor.

16.2 Kooli õppekava muudatuste ettevalmistamine

Kui direktor või kooli pidaja on otsustanud kooli õppekava uuendamise ja täiendamise vajaduse, siis lähtudes erakooliseaduse § 11 lõikest 3 teeb õppekavas muudatusi kooli nõukogu.

Kooli õppekava vormistatakse kooli õppekava uuendamise või täiendamise eelnõuna. Kooli õppekava uuendamise või täiendamise eelnõu peab olema kooskõlas kehtivate õigusaktidega.

Kooli õppekava muudatused valmistatakse ette kooskõlas põhikooli riikliku õppekava § 24 lõikes 3 sätestatuga, mille kohaselt kooli õppekava koostamises osalevad kõik koolis õppe- ja kasvatusalal töötavad isikud ning vajadusel teised koolitöötajad. Kool kaasab õppekava koostamisse õpilasi, lapsevanemaid ja teiste huvirühmade esindajaid. Kooli õppekava koostamise, rakendamise ja arendamise demokraatliku korralduse eest vastutab direktor.

16.3 Kooli õppekava uuendamise või täiendamise eelnõu esitamine kooli nõukogu poolt kooli pidajale

Nõukogu esitab kooli õppekava uuendamise või täiendamise eelnõu kooli pidajale kinnitamiseks.

Kooli pidaja vaatab nõukogu ettepaneku läbi ja otsustab kinnitamise või mittekinnitamise. Nõukogu muudatuste mittearvestamine peab olema põhjendatud.

16.4 Kooli õppekava kinnitamine

Tulenevalt erakooliseaduse § 11 lõikest 2 on kooli õppekava kinnitajaks kooli pidaja.

16.5 Kooli õppekava avalikustamine

Kool avalikustab tulenevalt põhikooli- ja gümnaasiumiseaduse § 69 lõikes 1 sätestatud nõudest kooli õppekava kooli veebilehel ja loob koolis võimaluse kooli õppekavaga tutvumiseks paberil.

Close

Nutikas õppija

Õppimise oluline osa on enese kontrollimise oskus. Enesekontrollioskuse kujunemisele aitab kaasa tegevusplaani järgimine.